[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 113: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 114: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 113: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 114: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4766: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4768: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4769: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4770: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Erasure Danmark :: Erasureinfo.dk • Vis emne - artikler i forbindelse med koncerten i Århus

artikler i forbindelse med koncerten i Århus

Her kan læses nyheder vedr. Erasure og andet relateret stof

artikler i forbindelse med koncerten i Århus

Indlægaf Tilde » tors apr 27, 2006 10:45

Jyllandsposten Århus 27. april 2006, 6. sektion, side 8

Skal man dømme efter aftenens massive klapsalver, har Erasures tro væbnere slået en streg over de eksperimenter, gruppen udsatte nogle af deres største hits for.

Musikhuset Aarhus:
ERASURE
Tirsdag aften

Af KASPER SCHÜTT-JENSEN
Den engelske popduo Erasure samler på fans af den slags, de fleste bands må se langt efter. Det beviste fanklubben Dansk Erasure Forum, der via flyers opfordrede alle til at synge "Happy Birthday" for fødselaren Andy Bell tre numre inde i koncerten.
»Tak,« svarede den tydeligt berørte Andy Bell på dansk, da han havde modtaget sin sang og en oppustelig lagkage med lys.
»Næste gang, jeg holder fødselsdagsfest, skal I allesammen med...«

Forkølet vokal
Erasure ramte Musikhuset Aarhus på en mindre verdensturné, der promoverer det nye album Union Street, som består af akustiske versioner af gruppens mindre kendte sange, og de mange fans var på forhånd advaret om, at gruppen havde skiftet Vince Clarkes kølige synthesizerklange ud med guitarer, bas, fløjte og percussion. Trods heftig hosten fra en begyndende influenza klarede Andy Bell sig hæderligt igennem albummets langsomme sange som Stay With Me, Rock Me Gently og den nye single Boy, der alle var baseret på Steve Walshs noget ensformige guitarspil. Vince Clarke holdt sig bagerst i lydbilledet, hvor han klimtede forsigtigt på ukulele og akustiske guitarer.
Men Erasure drejede hurtigt fra Union Street for at forfølge en række af deres største hits siden midten af 1980'erne. De akustiske gengivelser af Oh LAmour, Sometimes og Ship of Fools fungerede nogenlunde med avanceret korarbejde og solid gulvbas, selvom sangene skreg på et elektronisk touch.
Problemet opstod, da Erasure gengav Victim of Love i en hassarderet rockabilly-version. Det gamle hit slingrede af sted med kraftigt ratslør, og den dårlige humor drev ned ad bagtæppet, mens Andy Bell lød som Robbie Williams, der var godt i gang med at slagte Take Thats hit Back For Good i en moderne omgang punkrock.
Men Erasure havde mere i posen. Singlen Love To Hate You, der står tilbage som ét af højdepunkterne for Erasure i 1990'erne, blev udsat for et ulideligt karnevals-tema, der lænede sig faretruende op ad danske Safri Duo, og da hitsinglerne Chains of Love, Stop og Blue Savannah blev kvalt under de mange country-klichéer, var den gamle popgruppe reduceret til en dårlig parodi af sig selv. Teenageårene bliver aldrig de samme igen.

Fint nok
»Det var da fint nok,« kom det fra en pige på rækken bag mig, da Erasure og band havde bukket og takket for sidste gang.
Ja, måske, men bandet plejer at være til mere, og havde Vince Clarke droppet ukulelen til fordel for et par af hans gamle synthesizers, havde den sikkert været hjemme.
Erasure er og bliver Andy Bells stemme og Vince Clarkes elektronik. Tager man den ene del væk, kører popmusikken af sporet.
jpaarhus@jp.dk ..FAKT:

Billedtekst:
KLAREDE SIG - Erasure-sangeren Andy Bell klarede skærene trods begyndende influenza.Foto: MORTEN FLARUP
------------------------------------------------------------------------------

JP Århus 26. april 2006, 6. sektion, side 13

Efter en lang karriere med stofmisbrug, fanatiske fans og hitsingler på samlebånd besøgte det engelske popfænomen Erasure i går Århus for at give en akustisk koncert i Musikhuset. Avisen mødte duoen inden koncerten.

Af Af KASPER SCHÜTT-JENSEN
Falsetsangeren Andy Bell fra den engelske popduo Erasure fejrede i aftes sin 42-års fødselsdag med en eksklusiv koncert i Musikhuset Aarhus. Der var dog ingen dans til den lyse morgen, for Erasures velkendte poplyd var skiftet ud med akustiske versioner af sangene fra gruppens lange karriere, og Andy Bell, der normalt akkompagneres af den 45-årige lydmand Vince Clarkes pulserende diskorytmer, måtte i aftes læne sig op ad banjoen, guitaren og den diskrete percussion.

Panik i lobbyen
Fem timer tidligere er der en smule panik at spore i lobbyen på Radisson SAS ved siden af spillestedet. Efter en række udsolgte koncerter i England er Erasure netop tjekket ind på hotellet, men duoens store følge af hjælpere har glemt Andy Bells 42-års fødselsdag, og mens den blonde hovedperson sætter sig til rette i sofaen til endnu et interview, forsøger de at skaffe en stor kage hos én af de lokale bagere.
»Hvad drikker vi?,« spørger Andy Bell intetanende, mens han slår ud med armene og kigger afventende på sin kollega, den verdensberømte popsmed, Vince Clarke.
»Jeg tror, jeg skal have den bedste danske øl, der findes,« svarer den skaldede sangskriver og tænder en cigaret.
»Så skulle du prøve en Carlsberg Dark,« siger Andy Bell uden tøven.
»De er virkelig gode.«

Langsomme genudgivelser
Erasure turnerer i øjeblikket for at promovere duoens netop udgivne album Union Street, der indeholder akustiske versioner af 11 langsomme sange fra duoens 20 år gamle karriere.
I har bygget jeres karriere på let tilgængelig popmusik med effektive omkvæd. Hvad er egentlig meningen med dette projekt?
»Vi ville bare have det sjovt med nogle ældre sange, som blev glemt, fordi de ikke blev udgivet som singler. Vi er godt klar over, at vi ikke kommer på hitlisten med dette projekt. Det henvender sig primært til vores eksisterende fans,« siger Vince Clarke.
I har udforsket det elektroniske univers gennem de seneste 20 år. Har I fået nok nu?
»Overhovedet ikke. Vince har allerede sendt mig 10 nye sange, og vi arbejder på en håndfuld af dem i øjeblikket. Lyden er klassisk Erasure,« fastslår Andy Bell.
Andy Bell selv holder sig til kaffe. Han har en influenza på vej, og stemmen skal være i topform til aftenens koncert.
»Jeg må indrømme, at jeg var meget nervøs forud for denne turné,« siger han.
»Jeg er vant til at synge ovenpå den her store poplyd, og jeg var i tvivl om, om min stemme var stærk nok til det nøgne, akustiske lydbillede. Men i dag er jeg rigtig glad for, at vi gjorde det, for det har styrket min selvtillid. Jeg dvæler mere ved sangene og tænker over, hvad de handler om, i stedet for bare at springe videre til det næste hit på sætlisten. Og vores fans har taget rigtig godt imod de nye live-shows. De sidder med åben mund og undrer sig over, hvad der foregår, men efter tre numre overgiver de sig totalt. De kender jo numrene i forvejen, vi spiller dem bare i nye, langsomme versioner.«

Efter stofmisbruget
De langsomme sange danner et passende soundtrack til duoens nye tilbagelænede livsstil. Vince Clarke havde et alvorligt alkoholproblem i 1990erne, og Andy Bell har lagt kokainen på hylden efter et 10 år langt misbrug.
»Jeg valgte at være åben omkring mit misbrug, og hvorfor skulle jeg ikke være det? I dag er det som om, man skal gå på medieskole for at være berømt, og det er da for latterligt. Jeg er ikke politiker.«
Erasure er ikke det eneste engelske band med rødder i 1980ernes luftige poplyd, der har haft problemer med rusmidlerne. I juni får Århus besøg af elektrorockerne fra supergruppen Depeche Mode, der, på trods af interne stridigheder, nervøse sammenbrud og galoperende heroinmisbrug, befinder sig på toppen af karrieren efter 25 år med hits som Just Can't Get Enough, Everything Counts, Strangelove og Walking in my Shoes.
»De har været igennem så utrolig meget, men de overlevede, og jeg har virkelig respekt for dem,« siger Andy Bell.
»Det er de færreste bands, der formår at styre helt udenom stofferne, for de findes alle steder, ligegyldigt hvor man spiller.«

Fans fra 1980erne
Både Erasure og Depeche Mode har stadig en meget solid fanbase, der køber alle deres udgivelser og rejser fra land til land for at opleve alle gruppens koncerter.
»Mange af dem, der er fans af Erasure og Depeche Mode, voksede op i 1970erne og 1980erne, da en pladesamling virkelig betød noget,« forklarer Vince Clarke.
»Da jeg voksede op, var min pladesamling det vigtigste, jeg havde. Jeg var tro mod mine yndlingsbands og købte alle deres singler og album, og sådan har mange af vores fans det stadig med os. Det er noget andet for nyere bands, for de unge er ikke fans på samme måde. De hopper hele tiden videre til den næste store sensation fra Mtv.«
Vince Clarke har et helt specielt forhold til Depeche Mode. Det var nemlig ham, der skrev deres sange i begyndelsen af 1980erne, inden han forlod gruppen for at danne duoen Yazoo og senere Erasure.
»Jeg har da lyttet til deres nye album (Playing the Angel, red.), men ellers har jeg ikke noget forhold til deres musik,« siger Vince Clarke, der aldrig har fortrudt, at han forlod Depeche Mode.
»Vi er stadig det bedste band,« indskyder Andy Bell og slår en stor latter op.
»Bortset fra The Cure.«
jpaarhus@jp.dk
Læs anmeldelsen af koncerten med Erasure i Musikhuset
Aarhus i JP Århus i morgen.

Fakta: Blå bog
Erasure
Andy Bell er født 25. april 1964 i Peterborough i England.
Vince Clarke er født 3. juli i 1960 Basildon, Essex, England.
Vince Clarke søsatte Depeche Mode, Yazoo og The Assembly i begyndelsen af 1980'erne, inden han faldt til ro med Andy Bell i Erasure i 1985.
Erasure debuterede i 1986, og året efter indtog de andenpladsen på den engelske hitliste med Sometimes.
Siden har duoen nydt stor succes med hits som Victim Of Love, Ship Of Fools, A Little Respect, Blue Savannah, Chorus og fortolkningerne af Abbas klassikere Lay All Your Love On Me, SOS, Take A Chance On Me og Voulez Vous.
Gruppens singler er alle blevet remixet til ukendelighed, og de mange versioner er spredt over formater som 7-vinyl, 12-vinyl, cd-single og dvd-single.
Erasure har til dato haft 25 singler på top 20 i England og har solgt 14 mio. album på verdensplan.

------------------------------------------------------------------------------

JP Århus 24. april 2006, 6. sektion, side 4

Den engelske popduo Erasure invaderede hitlisterne med luftige pophits op gennem 1980'erne og 1990'erne. I morgen aften spiller de en akustisk koncert i Musikhuset, deres eneste i Skandinavien i denne omgang.

ERASURE
Musikhuset Aarhus
Tirsdag den 25. april kl. 20.00

Af KASPER SCHÜTT-JENSEN
Efter 20 år, 14 millioner solgte album og 32 hitsingler på Top 40 har den engelske popduo Erasure genindspillet en række mindre kendte numre fra deres omfattende bagkatalog.
På det netop udgivne album Union Street er de energiske diskorytmer skiftet ud med strygere og akustiske guitarer, og lydmanden Vince Clarke og falsetsangeren Andy Bell spiller næppe op til dans, når turnéen Erasure Acoustic rammer Musikhuset Aarhus i morgen aften.
Vince Clarke, der som barn spillede violin i skolen i den engelske by Basildon, begyndte som 15-årig at skrive sine egne sange, og som 19-årig dannede han rockbandet Composition of Sound, der snart fik navnet Depeche Mode.
Allerede året efter, i 1981, gjorde singlerne Dreaming of Me og New Life sit indtog på den engelske hitliste.

Rastløs sangskriver
»I just can't get enough...,« sang gruppens forsanger Dave Gahan på Depeche Modes tredje single, deres første af mange Top 10-hits.
Vince Clarke fik alligevel nok, og forlod gruppen for at tage fat på et nyt projekt. Den engelske musikpresse begravede Depeche Mode, men gruppen fortsatte ufortrødent, mens Vince Clarke dannede duoen Yazoo med sangerinden Alison Moyet. Her fik han succes med singlerne Only You, Don't Go og Situation, men samarbejdet ophørte, da sangerinden ønskede at forfølge en solo-karriere.

Kreativ kemi
Historien om Erasure begyndte i 1985, da Vince Clarke annoncerede efter en sanger til et nyt projekt. Han havde 40 håbefulde ansøgere til audition, inden den 21-årige slagter Andy Bell væltede ham omkuld med en overbevisende falset, der passede perfekt til de elektroniske popsange. I oktober samme år udkom duoens debutsingle Who Needs Love Like That, der blev fulgt op af Heavenly Action, Oh L'Amour og debutalbummet Wonderland, der nåede til nummer 71 på den engelske hitliste.
Erasure havde dog mere i sig, og da de i løbet af kort tid havde skabt sig et navn som et energisk liveband, strøg singlen Sometimes direkte ind på en andenplads på hitlisten. Duoens andet album The Circus blev en kæmpe succes, og i løbet af de næste år stod Vince Clarke og Andy Bell for hits som Victim of Love, Ship of Fools, Stop og Love to Hate You.

Hits i nye versioner
Erasure måtte dog vente til 1992, før de kunne træde op på hitlistens øverste trin. De skete med en cover-version af ABBA's klassiker Take A Chance On Me, der var hentet fra EP'en ABBA-esque. Udgivelsens fire fortolkninger af svenskernes hits fra 1970'erne sendte Erasure ud på endnu en udsolgt turné, og duoen valgte at fejre storhedstiden med opsamlingspladen Pop! The First 20 Hits, der satte en tyk streg under duoens dominans på alverdens hitlister op gennem 1980'erne.
Erasure kopierede igen andre kunstneres sange på det utraditionelle projekt Other People's Songs, der indeholder luftige versioner af alt fra Elvis Presleys Can't Help Falling In Love til Peter Gabriels Solsbury Hill, men i dag har duoen valgt at vende blikket indad og genfortolke en række egne numre. Det nye album Union Street indeholder 11 af duoens mindre kendte numre i nye akustiske versioner, og det er disse sange, Erasure tager udgangs-punkt i på den aktuelle turné Erasure Acoustic.
ERASURE
Musikhuset
Aarhus
Tirsdag den
25. april
kl. 20.00

Billedtekst:
ERASURE - På Musikhusets scene i morgen aften.PR-FOTO
Tilde

Indlægaf H o m e » fre apr 28, 2006 11:22

Eksperimenterende Erasure mødte et konservativt publikum, der vidste, hvad det ville have – og fik det hen ad vejen

26.04.2006 - En lang og succesfuld diskografi fornægter sig ikke. Hitmaskinen Erasure har sin trofaste fanskare over hele verden. Også i Århus hvor en næsten fyldt koncertsal i Musikhuset kunne hylde de to midaldrende herrer.

Med et følge på seks musikanter forsøgte Vince Clarke og Andy Bell at indhylle aftenen i en nostalgisk sfære i tråd med stemningen fra det nyeste album Union Street, der består af akustiske, intime genfortolkninger af sange fra glemmebogen.

I forhold til sidste års dobbeltkoncert i Store VEGA var de scenografiske virkemidler reduceret til det absolut minimale: Et orkester og dets instrumenter – enkelt og ligetil.

Clarke havde gemt sig bag en guitar i den fjerneste afkrog af scenen, mens Bell med en afslappet påklædning i form af jeans og T-shirt kunne koncentrere sig om sin vokal, der for det meste var stærk, men indimellem mislykket på grund af en for voldsom rumklang, som stod i skærende kontrast til det intime udtryk.

Happy birthday, dear Andy!

Med Boy og Stay With Me åbnede gruppen op for posen af velarrangerede pop-/folkballader, men begejstringen for det stille udtryk var ikke overvældende. Derimod kunne en bluesversion af Victim of Love få publikum op af stolene. En legende steel guitar og en walking bas satte gang i hofterne på begge sider af scenekanten og udløste en stående ovation.

Den blev afløst af en fødselsdagssang for den taknemmelige 42-årige Andy Bell, der kvitterede: ”Next time I’m having a birthday party you’re all gonna come.” ”We love you,” skreg flere af de dedikerede fans – ja, der var kærlighed i luften!

Samtlige numre fra Union Street blev spillet. De fleste fungerede, mens nogle bevægede sig hen imod og måske over grænsen til det kedsommelige. For eksempel How Many Times, hvor Andy Bell i et dybt leje kun blev akkompagneret af guitar og en sporadisk overstemme.

At det melankolske udtryk virker på pladen er én ting, men foran et publikum, der hungrer efter dansante rytmer og glade dage, er en stillestående frontfigur, en anonym orkestergruppe og to døde korsild ikke meget bevendt.

Røvballerock - Yehaa!

Aftenens højdepunkter for publikum var derfor up-tempo hits som Sometimes, Stop!, I Love to Hate You og ekstranummeret A Little Respect, under hvilke koncerten fuldstændigt ændrede karakter.

Congas blev erstattet med trommesæt, kontrabassen spillede røvballe-bas, de forstenede korsild blev vækket til live, og guitaren og banjoen spillede solo til en dansende Andy Bell, alt sammen til fornøjelse for et oprejst, medskrålende og medvrikkende publikum.

Man fandt aldrig rigtig ud af, om man var kommet til en intimkoncert eller en ladefest. Folk var tilsyneladende ikke kommet for at sidde ned og lytte til sjælfulde genfortolkninger, men for at klappe og huje med på de kendte hits. Det kunne være et tegn til duoen om, at eksperimenter er noget, de kan smide på en skive og sælge til de interesserede og så ellers give den gas live.

De stille sange var ikke en fiasko, men skal Erasure kunne levere en overbevisende intimkoncert, må Andy Bell finde en anden attitude frem. Det kræver, at han dropper den fjantede chat med publikum mellem numrene, de små vrik i hoften og den evige trækken ned i den ikke-for-korte T-shirt. Spørgsmålet er om det stille udtryk overhovedet ligger til gruppens temperament og om publikum ønsker det…

I Århus kan Erasure under alle omstændigheder ikke løbe fra sin status som et sing-along-and-shake-that-booty band. I med stikket igen!

Tekst: Michael Sonne
Foto: Torben Thorhauge

http://www.musik.dk/13217
I ain't never going home
'Cause I'm having a good time
Brugeravatar
H o m e
Administrator
Administrator

Geografisk sted: København

Tilbage til Nyheder